Hieronder beantwoorden we een aantal algemene vragen inzake oldtimers. Klik op de vraag en het antwoord komt tevoorschijn.
Definitie volgens het art. 2, §2, 7° van het K.B. 15.03.1968 Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen (BS 23.03.1968).
De voertuigen die sedert meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die ingeschreven zijn onder een van de kentekenplaten bedoeld in artikel 4, § 2 van het ministerieel besluit van 23 juli 2001 betreffende de inschrijving van voertuigen, namelijk een O-plaat.
Het is een vaak gestelde vraag! Het is de eerste inschrijvingsdatum die van toepassing is om de leeftijd van het voertuig te bepalen. Deze datum vind je terug op het inschrijvingsbewijs. Zo kan het best zijn dat een voertuig gebouwd werd in 1972 maar pas voor de eerste maal ingeschreven werd in 1974.
Voor Belgische voertuigen die reeds ingeschreven werden bij de DIV, zal dit zelden voorkomen omdat de eerste inschrijvingsdatum gekend is en op het inschrijvingsbewijs vermeld staat.
Voor voertuigen die ingevoerd worden komt het soms al eens voor dat enkel een bouwjaar vermeld staat op de originele documenten van het land van herkomst. Probeer bij het aankopen van een voertuig in het buitenland steeds te achterhalen wat de juiste eerste inschrijvingsdatum is en dit aan de hand van een officieel attest van de Dienst Inschrijving Voertuigen in het land van herkomst.
Indien dit niet mogelijk is dient u onze federatie te contacteren en richten wij een aanvraag tot de FOD Mobiliteit en Vervoer om het voertuig een eerste inschrijvingsdatum toe te kennen. Meestal wordt dit 15/09 van het bouwjaar dat op uw buitenlandse documenten vermeld staat.
In België hebt u de mogelijkheid om uw voertuig te registreren als ‘gewoon voertuig’ of als ‘oldtimer’.
Inschrijving als ‘gewoon voertuig’ betekent dat het voertuig ingeschreven zal worden met een gewone traditionele nummerplaat, van het nieuwe Europees type, net zoals een modern dagdagelijks voertuig. Dit betekent ook dat het voertuig onderworpen zal worden aan de periodieke technische keuring (periodieke keuring niet van toepassing op motorfietsen).
Inschrijving als ‘oldtimer’ betekent dat het voertuig zal ingeschreven worden met een nieuwe Europese O-nummerplaat. De O-plaat werd ingevoerd sinds 01.01.1999 en betekent dus dat deze voertuigen worden vrijgesteld van de technische periodieke keuring maar zijn gebonden aan beperkingen zoals bepaald in de definitie van het art. 2, §2, 7° van het K.B. 15.03.1968
O-nummerplaat :
Gewone nummerplaat :
De voertuigen die jaarlijks naar de technische keuring gaan (= inschrijving als ‘gewoon voertuig’), kunnen zonder enige beperking rijden.
Maar, de oldtimers van meer dan 25 jaar en voorzien van een O-nummerplaat waarvoor een vrijstelling van technische keuring gekozen werd, zijn gebonden aan belangrijke beperkingen.
Deze voertuigen zijn sinds 01.07.2013 uitgesloten van volgend gebruik :
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot :
Hier ook moet men een onderscheid maken voor voertuigen die ingeschreven worden onder een 'O-plaat' of onder een gewone nummerplaat.
Een oldtimer die met een O-plaat ingeschreven zal worden heeft GEEN gelijkvormigheidsattest nodig
Een oldtimer die u wenst in te schrijven met een gewone nummerplaat, dient WEL een gelijkvormigheidsattest te bezitten.
Er zijn meerdere mogelijkheden en is de datum van 15.06.1968 belangrijk. Vanaf die datum werd in België het gelijkvormigheidsattest ingevoerd voor auto's, voor motorfietsen is dit sinds 01.01.1975.
a) het is een Belgisch voertuig dat destijds nieuw afgeleverd werd in België EN waarvan het merk is nog steeds bestaande en vertegenwoordigt in België.
⇒u dient zich te wenden tot een dealer van het merk om een gelijkvormigheidsattest aan te vragen en per merk zal de procedure lichtjes verschillen
b) het is een ingevoerd voertuig dat destijds nieuw afgeleverd werd in het buitenland en intussen ingevoerd werd EN waarvan het merk is nog steeds bestaande en vertegenwoordigt in België.
⇒de merkvertegenwoordigers kunnen u hierbij niet helpen, u dient zich te wenden tot de regionale homologatiedienst
c) het is een voertuig waarvan het merk niet meer bestaat
Voor de adresgegevens van de regionale homologatiediensten : klik hier
⇒u dient zich te wenden tot de regionale homologatiedienst
Nog een fabeltje dat soms al eens de wereld ingestuurd wordt. Uiteraard mag u met de oldtimer op een autosnelweg rijden voor zover u niet in overtreding bent met artikel 21.1 punt 2 van het KB 01.12.1975. Hierin wordt namelijk een verplichte minimumsnelheid opgelegd voor voertuigen die zich op een autosnelweg begeven, namelijk 70 km op een horizontale weg.
De wetgeving inzake de technische eisen voor motorvoertuigen (auto’s, vrachtauto’s, …) voorziet dat elk motorvoertuig uitgerust dient te zijn van:
Gezien het K.B. van 15.03.1968 van toepassing is, geldt deze regel dus niet voor voertuigen van voor deze datum.
Of het voertuig al dan niet uitgerust moet zijn met een veiligheidsgordel hangt af van de datum van eerste ingebruikname van de oldtimer. U vindt dit terug in een duidelijk overzichtstabel.
Klik hier om deze tabel te raadplegen.
Ja dit is toegelaten, voor zover het sleepgewicht bepaald werd door de technische keuring.
Sinds de aanpassing in het verkeersreglement kunnen kinderen van minder dan 1m35 enkel vervoerd worden in een autozitje, die meestal vastgemaakt wordt met de veiligheidsgordels. Je vindt hieronder een duidelijk overzicht.
Schematisch overzicht van de verschillende mogelijkheden waar het kinderzitje al dan niet verplicht is |
||
Principe |
||
Voorin |
||
Veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen groter dan 135 cm en volwassenen |
Verplicht dragen van de veiligheidsgordels |
Veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen kleiner dan 135 cm |
Moeten vervoerd worden in een aangepast kinderzitje |
Geen veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen groter dan 135 cm en volwassenen |
Moeten geen veiligheidsgordel dragen |
Geen veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen kleiner dan 135 cm |
Mogen niet vervoerd worden |
Achterin |
||
Veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen groter dan 135 cm en volwassenen |
Verplicht dragen van de veiligheidsgordels |
Veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen kleiner dan 135 cm |
Moeten vervoerd worden in een aangepast kinderzitje |
Geen veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen groter dan 135 cm en volwassenen |
Moeten geen veiligheidsgordel dragen |
Geen veiligheidsgordels aanwezig |
Kinderen kleiner dan 135 cm |
Mogen niet vervoerd worden |
Het wordt praktisch onmogelijk voor onze jonge ouders met kinderen van minder dan drie jaar deel te nemen in familieverband aan de oldtimeractiviteiten want indien er geen veiligheidsgordels aanwezig zijn, mogen kinderen niet vervoerd worden..
Vanaf januari 2017 wordt de verdeling van de brandstof E10-benzine met octaangetal 95 opgelegd in België. Veel tankstations zullen geen bijkomende pompen installeren waardoor de klassieke Eurosuper 95 op termijn het risico loopt te verdwijnen zoals dat al het geval is in Frankrijk. Deze nieuwe brandstof is niet geschikt voor alle voertuigen.
Lees er alles over : klik hier
Is uw voertuig geschikt voor de nieuwe benzine? Doe de test - klik hier